Sunday, August 22, 2010

HUKUM PAKAI SANGGUL TINGGI

 
salam muslimah sekalian..
kali ni SHAWL.UR.LOVE saje nk kongsi pengetahuan kt u all..
yela,kan kte digalakkan menyampaikn sesuatu pengetahuan kpd sesama kte?
kan?hehe..
jom kte tnya diri kte semula..
kte ni perempuan islam,wajib menutup aurat kan?
mmg xsalah kte berfesyen dlm menutup aurat..
tp mst ada had dan batasnya..
Nabi Muhammad s.a.w. sgt menggalakkn umatnye berhias utk kecantikan dan kebersihan diri..
tp berhias yg Rasulullah sarankan itu bknlah berhias sehingga melanggar perintah-Nya.
saya ni pon bknlah sempurna..
semua manusia sama je xlari wat dosa kn?
ok lah..straight to the point la ek!
sebenarnye saya ingin berkongsi mengenai HUKUM MEMAKAI SANGGUL TINGGI..
dulu,saya pon xcelik psl hal ni..saya pon xtau hukumnya.
tp setelah mendengar drpd orang lain dan beberapa kali wat research,
akhirnya saya tau apa hukumnya..
mmg la lawa kn pakai sanggul tinggi2 ni..nmpk elok je tudung/shawl 2 terletak atas kepala..
apa agi utk org yg berkepala kecil(macam saya ni..haha)
kalo yg mmg semula jadi rambut panjang tape gak kn..
tp yg rambut pendek ni,pkai sanggul buatan utk nmpk sanggul 2 jd besa..
yela..nk sanggul rambut sendri xdpt.sbb pendek sgt..hehe
tp sedar x kte yg sanggul palsu 2 sebenarnye mengundang dosa?
sebabnya,sanggul 2 akn mengelirukan mata orang lain terutamanya lelaki..
lelaki akn membayangkan bahawa rambut anda sgt panjang mengurai..
padahal 2 bukan rambut betul pon kn?
so,da jadi dosa kt situ..huhu
ye2 saya tau..saya yg bercakap ni pon xsempurna..
tp saya bercakap melalui orang yg berpelajaran dan orang yg pakar mengenai hal ehwal islam.
ini antara hadis yg saya jumpa yg menceritakn mengenai hukum memakai sanggul tinggi :


“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat” – hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.
Rasulullah s.a.w bersabda:
 
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” –hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

jadi,sama2lah kte merenung semula..
setiap perkara yg dilarang tentu ada sebabnya..
saya pon dulu sanggul rambut tinggi2..
sebab nk promot shawl..
nk nmpkkn shawl yg lawa la konon.hehe
insyaAllah lepas ni nk berubah..
nk potong rambut pendek la..haha
ok wassalam!






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...